Scroll Top
Att kulturarva!

Konstexpressen

Senast uppdaterat 25 november, 2021

Välkommen till Konstexpressen!

Konstexpressens mål är att deltagande förskolebarn och skolelever ska känna sig hemma på museet och få upplevelser de vill dela med andra. Vi arbetar med olika skapande metoder för att stärka språk och ordförståelse – metoder som ger deltagarna fler verktyg för att uttrycka sina idéer och skapa egna berättelser.

Kulturarv – både substantiv och verb

Ordet konst i projektets titel handlar både tavlor och föremål på museet = konst som del av vårt gemensamma kulturarv och samtidigt om konst som en väg till kunskap och ett sätt att förstå världen. I konsten hittar vi ett pedagogiskt förhållningssätt där ögat, handen och hjärnan möts.

Elevers skapande

Elevernas eget aktiva skapande och möte med olika material och tekniker är löpande en del vårt sätt att arbeta – att uttrycka sina tankar och göra kulturarvet levande är målet.

Museer är platser där samhällets berättelser och minnen har samlats. Att tillsammans med förskolan och skolans pedagoger utvecklar arbetsformer där kulturarvets traderade berättelser möter dagens barn i dialog mellan då och nu är projektets hjärta och idé.

Kulturarv är som ord ett substantiv men i projektet vill vi använda det som aktivt verb = att kulturarva!

Konstexpressen - Nationalmuseum

Träffstruktur för skolor

Konstexpressen omfattar sammanlagt åtta träffar på Nationalmuseum under läsåret. Varje träff börjar ca 9.20 (lite beroende på kollektivtrafiken och när klassen kommer iväg på morgonen) och pågår till 13.00. Mellan 10.30 – 11.00 är det lunch som klassen har med sig i matsäcksrummet.

Introduktionsmaterial

Varje träff har ett tema som är kopplat till boken ”Pippi på konst”. Klassen får introduktionsmaterial i skolan innan träffen via mejl eller upplagt på Konstexpressens hemsida (www.artikel31.se/projekt/ > välj Konstexpressen). Klassen får mejl om introduktionsmaterialet någon vecka innan träffen. Det kan vara en kort text, en bild eller en frågeställning för att sätta igång nyfikenhet, tankar och frågor.

Vid museet

Framme på museet hänger klassen av sig ytterkläder och väskor förvaras i matsäcksrummet på bottenvåningen. Mobiler samlas ihop av Konstexpressen och förvaras i ett låst skåp. Vi börjar varje träff på museet med samling och fruktstund. Då återkopplar vi till introduktionsmaterialet, går igenom temat och berättar om dagens upplägg. Vi delar därefter upp klassen i grupper som följer med ledarna i Konstexpressen till olika aktiviteter. Vi har ett arbetspass innan lunch och ett efter lunch.

Vid varje träff kommer vi göra besök i någon del av museet och arbeta i Ateljéerna.

Lärarens roll

Din roll och ditt ansvar som lärare är att vara med din klass/grupp och aktivt följa med i arbetet under dagen. Vi i Konstexpressen leder arbetet och har ansvar för att de olika momenten genomförs. Om något barn behöver hjälp med toabesök, medicin, gå undan en stund, kontakta förälder, eller har annat behov kommer vi i första hand be dig som lärare som känner barnet att hjälpa barnet. Gemensamt försöker vi skapa tryggare rum.

Det kan vara svårt att genomföra ordinarie raster för skolpersonalen när klassen är på Nationalmuseet. Det brukar i allmänhet gå att komma överens om när under träffen ni som lärare och skolpedagoger kan ha en kort rast.

Öppetider på museet

Museet är stängt på måndagar för allmänheten och öppnar kl. 11.00 på övriga vardagar. Vi i Konstexpressen får hjälp av en vakt att öppna entrédörren för klassen.

För att det ska gå så smidigt som möjligt behöver ni ringa oss när ni är ca tio minuter från museet (se våra kontaktnummer under kontaktuppgifter i denna pärm).

Vi avslutar arbetet i ateljén 12.40 och har en kort gemensam samling i ett annat innan klassen åker tillbaka till skolan kl. 13.00.
Efter träffen kommer Konstexpressen skicka ett kort uppföljningsmaterial till temat.

Veckoschema

Schema HT 2020

Schema HT 2020

Schema VT 2021

Schema VT 2021

KONTAKTUPPGIFTER

KONSTEXPRESSENS KONSTPEDAGOGER

Felice Hapetzeder

felice.hapetzeder (at ) nationalmuseum.se

Paula Urbano
073-663 04 41
paula.urbano (at) nationalmuseum.se

Anette Andersson
anette.andersson (at) nationlmuseum.se

Linda Bäckström – Föräldrarledig
linda.backstrom (at) nationalmuseum.se

Hanna Ruijsenaars – Vikarie
hanna.ruijsenaars (at) nationalmuseum.se

Tillgänglighet

Välkommen till Nationalmuseum

Bra att veta inför besöket

Nationalmuseum ligger i Stockholm mitt emot Slottet. Det är ett konst- och designmuseum.
I museet finns tavlor, skulpturer, teckningar, konsthantverk och design.

Nationalmuseum

När vi kommer till museet

Vi samlas utanför museet och går in tillsammans. En väktare kommer att släppa in oss.

Samling utanför Nationalmuseum

Vakt vid Nationalmuseum

Trapphallen

När vi kommer in ser vi den stora trapphallen. Här står någon av konstexpressens pedagoger och välkomnar klassen. De som jobbar med konstexpressen heter Anette, Linda, Paula och Tomas.

Trapphallen i Nationalmuseum

Källaren

I källaren hänger man av sig sina kläder och lämnar väskor och ryggsäckar i lådor. Här finns också toaletter.

Källaren i Nationalmuseum

Toaletter på Nationalmuseum

Samling

Vi samlas och konstpedagogerna berättar om vad som ska hända under dagen. Saker som är bra att tänka på innan du går in i museet:

  • Vi går tillsammans i små grupper och pratar tyst i museet.
  • Vi kan bara titta på konsten, inte röra.
  • Gå inte ifrån gruppen.
  • Deltagarna i konstexpressen bär sina namnskyltar så att andra som arbetar på museet vet att vi tillhör Konstexpressen.

Om man behöver gå undan och lämna gruppen gör man det tillsammans med en lärare och i överenskommelse med konstpedagogen.

 

Visning av museet

Vi går upp för de stora trapporna i museet. Om det behövs tar vi hissen. Tillsammans med konstpedagogen tittar vi på konsten och pratar om vad vi ser. Vi kommer att titta på olika saker varje gång, ibland kommer du kanske känna igen något som vi tittat på tidigare men det finns alltid fler saker att se.

Samling på Nationalmuseum

Ateljén (efter lunch)

Så här ser ateljén ut. Vi kommer att få ta på oss målarrockar för att inte få färg eller lera på våra kläder. Konstpedagogen går igenom och berättar vad vi ska göra i ateljén.

Vissa material kanske du får prova för första gången. Prova att göra dagens uppgift, det gör inget om det inte blir som du tänkt dig. När vi är klara så tvättar vi våra penslar och torkar av borden, plockar undan.

Vi lägger våra målningar eller arbeten på en vagn för att torka. Om du inte får med dig det du gjort finns det kvar att hämta nästa gång du kommer med klassen.

Städningen ska vara färdig till 12:40 i ateljén och varje tillfälle avslutar vi tillsammans i ett särskilt rum. Sen är det dags att ta på sig ytterkläderna och passa på att gå på toaletten innan det är dags att åka tillbaka till skolan igen.

Ateljén på Nationalmuseum

Matsäcksrum

När vi ska äta matsäck så äter vi den i matsäcksrummet. När du ätit upp din matsäck så kolla att det ser rent ut efter dig. Det finns papperskorg och handfat i matsäcksrummet och papper om man råkar spilla.

Matsäcksrummet på Nationalmuseum

När vi lämnar museet

När vi lämnar museet så går vi ut genom den stora entrén. Tänk på att det kan det vara många fler människor än när ni kom.

Entrén i Nationalmuseum

Välkommen tillbaka till Nationalmuseum!

INFO OM FAMILJEhelg

På grund av rådande coronaepidemin så återkommer vi om information om familjehelgen under våren 2021.

Museiregler för Konstexpressen och varför de finns

I museet finns målningar, skulpturer och föremål gjorda av människor som levt under nästan sex århundraden, från sent 1400-tal och fram till idag på 2000-talet. Vi visar mer än 5.000 originalverk som vart och ett är det enda i sitt slag. Därför finns det vakter i salarna som påminner besökare om de regler som finns för att skydda konsten.

• Inte röra konsten
Även om det inte syns eller känns är vi alltid lite kladdiga om fingrarna. Det är salt och fett som naturligt finns på händerna som lämnar märken och därmed orsakar svåra skador på konstverken om vi tar på dem. Det är därför inte tillåtet att ens försiktigt röra konsten i museet. Detta gäller även design- och konsthantverksföremål.

• Inga väskor
Det är lätt att råka stöta till konstverken i utställningarna, särskilt om det är trångt. Därför är det inte tillåtet att ta med ryggsäckar, större väskor eller paraplyer mm in i salarna.

• Namnskylt
Bär din namnskylt synligt hela dagen så att konstpedagogerna och även annan personal på museet kan se att du hör till Konstexpressen.

• Gå med gruppen
När Konstexpressen har sina visningar är hela museet i regel stängt därför är det inte tillåtet att gå på egen hand som under öppettiderna. Gruppen ska gå efter konstpedagogen (inte springa) också för att det är bara den som vet vart gruppen ska.

FAKTA OM Konstexpressen

Idé och bakgrund

Idén till projektet Konstexpressen föddes ur ett möte mellan Nationalmuseums pedagogiska chef och föreningen Artikel 31. Projektbeskrivning och ansökan togs fram av Anna Wennergren från Artikel 31 och Lena Eriksson från Nationalmuseum tillsammans med förskole- och skolförvaltning i Skärholmens kommun.

Stöd av Allmänna Arvsfonden

Projektet är utformat som ett treårigt pilotprojekt och kan genomföras med stöd av Allmänna arvsfonden. Det startade aktivt höstterminen 2018 och nu, hösten 2019 inleds projektår II. Projektanställda konstpedagoger arbetar tillsammans med 250 förskolebarn, grundskolelever och deras pedagoger och lärare.

Projektledare

Anna Wennergren
anna (at) artikel31.se

Lena Eriksson
lena.eriksson (at) nationalmuseum.se

→ Mer om vårt arbete.

Nationalmuseum - logga
Allmänna arvsfonden - logga
Konstexpressen - logga
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.
Skip to content