Portfolio Tags Kulturarv
-1
archive,tax-portfolio_tag,term-kulturarv,term-51,stockholm-core-1.1,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,paspartu_enabled,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Archive

Veckoschema 2019

Veckoschema 2019

 MÅNDAGTISDAGONSDAG
Vecka 31
29-2 aug
Vecka 32
5-9 aug
Vecka 33
12-17 aug
Vecka 34
19-23 aug
PlaneringLärarträff på NMPlanering
Vecka 35
26-30 aug
Träff 1.
Grupp 1
Träff 1.
Grupp 2
Träff 1.
Grupp 3
Vecka 36
2-6 sept
Träff 1.
Grupp 4
Träff 1.
Grupp 5
Träff 1.
Grupp 6
Vecka 37
9-13 sept
Träff 1.
Grupp 7
Träff 1.
Grupp 8
Träff 1.
Grupp 9
Vecka 38
16-20 sept
PlaneringPlaneringPlanering
Vecka 39
23-27 sept
Träff 2.
Grupp 1
Träff 2.
Grupp 2
Träff 2.
Grupp 3
Vecka 40
30sept-4okt
Träff 2.
Grupp 4
Träff 2.
Grupp 5
Träff 2.
Grupp 6
Vecka 41
7-11 okt
Träff 2.
Grupp 7
Träff 2.
Grupp 8
Träff 2.
Grupp 9
Vecka 42
14-18 okt
PlaneringPlaneringPlanering
Vecka 43
21-25 okt
Träff 3.
Grupp 1
Träff 3.
Grupp 2
Träff 3.
Grupp 3
Vecka 44
28 okt-1 nov
Höstlov planeringHöstlov planeringHöstlov ledigt
Vecka 45
4-8 nov
Träff 3.
Grupp 4
Träff 3.
Gupp 5
Träff 3.
Grupp 6
Vecka 46
11-15 nov
Träff 3.
Grupp 7
Träff 3.
Grupp 8
Träff 3.
Grupp 9
Vecka 47
18-22 nov
PlaneringPlaneringPlanering
Vecka 48
25-29 nov
Träff 4.
Grupp 1
Träff 4.
Grupp 2
Träff 4.
Grupp 3
Vecka 49
2-6 dec
Träff 4.
Grupp 4
Träff 4.
Grupp 5
Träff 4.
Grupp 6
Vecka 50
9-13 dec
Träff 4.
Grupp 7
Träff 4.
Grupp 8
Träff 4.
Grupp 9
Vecka 51
16-20 dec
Planering utvärderingPlanering utvärderingPlanering utvärdering
Vecka 52
23-27 dec
LedigJulaftonJuldag

Veckoschema 2020

Veckoschema 2020

 MÅNDAGTISDAGONSDAG
Vecka 1
30 dec-3 jan
LedigNyårNyårsdagen
Vecka 2
6-10 jan
PlaneringPlaneringPlanering
Vecka 3
13-17 jan
Träff 5.
Grupp 1
Träff 5.
Grupp 2
Träff 5.
Grupp 3
Vecka 4
20-24 jan
Träff 5.
Grupp 4
Träff 5.
Grupp 5
Träff 5.
Grupp 6
Vecka 5
27-31 jan
Träff 5.
Grupp 7
Träff 5.
Grupp 8
Träff 5.
Grupp 9
Vecka 6
3-7 feb
PlaneringPlaneringPlanering
Vecka 7
10-14 feb
Träff 6.
Storytelling
Grupp 1
Träff 6.
Storytelling
Grupp 2
Träff 6.
Storytelling
Grupp 3
Vecka 8
17-21 feb
Träff 6.
Storytelling
Grupp 4
Träff 6.
Storytelling
Grupp 5
Träff 6.
Storytelling
Grupp 6
Vecka 9
24-28 feb
SportlovSportlovSportlov
Vecka 10
2-6 mars
Träff 6.
Storytelling
Grupp 7
Träff 6.
Storytelling
Grupp 8
Träff 6.
Storytelling
Grupp 9
Vecka 11
9-13 mars
PlaneringPlaneringPlanering
Vecka 12
16-22 mars
Träff 7.
Grupp 1
Träff 7.
Grupp 2
Träff 7.
Grupp 3
Vecka 13
23-27 mars
Träff 7.
Grupp 4
Träff 7.
Grupp 5
Träff 7.
Grupp 6
Vecka 14
30 mars-3 april
Träff 7.
Grupp 7
Träff 7.
Grupp 8
Träff 7.
Grupp 9
Vecka 15
6-10 april
PåsklovPåsklovPåsklov
Vecka 16
13-17 april
Annandag påskPlaneringPlanering
Vecka 17
20-24 april
PlaneringPlaneringPlanering
Vecka 18
27 apr-1 maj
Träff 8.
Grupp 1
Träff 8.
Grupp 2
Träff 8.
Grupp 3
Vecka 19
4-8 maj
Träff 8.
Grupp 4
Träff 8.
Grupp 5
Träff 8.
Grupp64
Vecka 20
11-15 maj
Träff 8.
Grupp 7
Träff 8.
Grupp 8
Träff 8.
Grupp 9
Vecka 21
18-22 maj
PlaneringPlaneringPlanering
Vecka 22
25-29 maj
Planering
festival
Planering
festival
Planering
festival
Vecka 23
1-5 juni
Utvärdering
summering
UtvärderingUtvärdering
Vecka 24
8-12 juni
Planering
Hösten 20
Planering
Hösten 20
Planering
Hösten 20
Vecka 25
15-19 juni

 

FAMILJEDAG PÅ NATIONALMUSEUM 30-31 MAJ !!!

3. Schema skolor

SCHEMA LÄSÅRET 19/20

Skola

 SKOLAANTAL BARN
1, 2Bredängsskolan48
3Sätraskolan sär8+8
4, 6Söderholmsskolan60
5, 7Slättgårdsskolan65
FÖRSKOLOR
8Stångholmsbacken30
9Vårholmsbacken24

5. Tillgänglighet

Välkommen till Nationalmuseum

 

Bra att veta inför besöket

 

Nationalmuseum ligger i Stockholm mitt emot Slottet.
Det är ett konst- och designmuseum.
I museet finns tavlor, skulpturer, teckningar, konsthantverk och design.

Nationalmuseum

När vi kommer till museet

 

Vi samlas utanför museet och går in tillsammans.

En väktare kommer att släppa in oss.

Samling utanför Nationalmuseum
Vakt vid Nationalmuseum

Trapphallen

 

När vi kommer in ser vi den stora trapphallen.

Här står någon av konstexpressens pedagoger och välkomnar klassen.
De som jobbar med konstexpressen heter Anette, Linda, Paula och Tomas.

Trapphallen i Nationalmuseum

Källaren

 

I källaren hänger man av sig sina kläder och lämnar väskor och ryggsäckar i lådor.

 

Här finns också toaletter.

Källaren i Nationalmuseum
Toaletter på Nationalmuseum

Samling

 

Vi samlas och konstpedagogerna berättar om vad som ska hända under dagen. Saker som är bra att tänka på innan du går in i museet:

 

  • Vi går tillsammans i små grupper och pratar tyst i museet.
  • Vi kan bara titta på konsten, inte röra.
  • Gå inte ifrån gruppen.
  • Deltagarna i konstexpressen bär sina namnskyltar så att andra som arbetar på museet vet att vi tillhör Konstexpressen.

 

Om man behöver gå undan och lämna gruppen gör man det tillsammans med en lärare och i överenskommelse med konstpedagogen.

Visning av museet

 

Vi går upp för de stora trapporna i museet.

Om det behövs tar vi hissen.

Tillsammans med konstpedagogen tittar vi på konsten och pratar om vad vi ser.
Vi kommer att titta på olika saker varje gång, ibland kommer du kanske känna igen något som vi tittat på tidigare men det finns alltid fler saker att se.

Samling på Nationalmuseum

Ateljén (efter lunch)

 

Så här ser ateljén ut.

Vi kommer att få ta på oss målarrockar för att inte få färg eller lera på våra kläder.

 

Konstpedagogen går igenom och berättar vad vi ska göra i ateljén. Vissa material kanske du får prova för första gången. Prova att göra dagens uppgift, det gör inget om det inte blir som du tänkt dig.

 

När vi är klara så tvättar vi våra penslar och torkar av borden, plockar undan.
Vi lägger våra målningar eller arbeten på en vagn för att torka. Om du inte får med dig det du gjort finns det kvar att hämta nästa gång du kommer med klassen.

 

Städningen ska vara färdig till 12:40 i ateljén och varje tillfälle avslutar vi tillsammans i ett särskilt rum.

 

Sen är det dags att ta på sig ytterkläderna och passa på att gå på toaletten innan det är dags att åka tillbaka till skolan igen.

Ateljén på Nationalmuseum

Matsäcksrum

 

När vi ska äta matsäck så äter vi den i matsäcksrummet.

 

När du ätit upp din matsäck så kolla att det ser rent ut efter dig.
Det finns papperskorg och handfat i matsäcksrummet och papper om man råkar spilla.

Matsäcksrummet på Nationalmuseum

När vi lämnar museet

 

När vi lämnar museet så går vi ut genom den stora entrén.
Tänk på att det kan det vara många fler människor än när ni kom.

 

Välkommen tillbaka till Nationalmuseum!

Entrén i Nationalmuseum

7. Museiregler

Museiregler för Konstexpressen och varför de finns

 

I museet finns målningar, skulpturer och föremål gjorda av människor som levt under nästan sex århundraden, från sent 1400-tal och fram till idag på 2000-talet. Vi visar mer än 5.000 originalverk som vart och ett är det enda i sitt slag. Därför finns det vakter i salarna som påminner besökare om de regler som finns för att skydda konsten.

 

• Inte röra konsten
Även om det inte syns eller känns är vi alltid lite kladdiga om fingrarna. Det är salt och fett som naturligt finns på händerna som lämnar märken och därmed orsakar svåra skador på konstverken om vi tar på dem. Det är därför inte tillåtet att ens försiktigt röra konsten i museet. Detta gäller även design- och konsthantverksföremål.

 

• Inga väskor
Det är lätt att råka stöta till konstverken i utställningarna, särskilt om det är trångt. Därför är det inte tillåtet att ta med ryggsäckar, större väskor eller paraplyer mm in i salarna.

 

• Namnskylt
Bär din namnskylt synligt hela dagen så att konstpedagogerna och även annan personal på museet kan se att du hör till Konstexpressen.

 

• Gå med gruppen
När Konstexpressen har sina visningar är hela museet i regel stängt därför är det inte tillåtet att gå på egen hand som under öppettiderna. Gruppen ska gå efter konstpedagogen (inte springa) också för att det är bara den som vet vart gruppen ska.

6. Info om familjedag

INFO OM FAMILJEDAG

 

Avslutningen sker tillsammans med familjer under festliga omständigheter helgen den 30-31/5.

Boka in det i kalendern redan nu!

 

Då är elevernas familjer spacialinbjudna till museet. Det är önskvärt att även ni lärare kommer med under åtminstone ett av passen. Varje klass kommer att få ett specifikt pass enligt ett schema. Skulle det vara så att något enskilt barn inte kan på sin tid kommer det att finnas en öppen tid för alla elever och familjer.

 

Det kommer att finnas aktiviteter och fika för hela familjen samt en prisutdelning eller diplomutdelning. Allt är förstås gratis!

 

Varje barn får stå i fokus och dessutom visa runt sina familjer på museet, något som blev enormt uppskattat 2019.

 

Mer detaljer om programmet för helgen kommer när det närmar sig men det är klokt om både lärare, föräldrar och barn känner till helgen redan nu så att så många som möjligt kan delta.

4. Kontaktuppgifter

KONTAKTUPPGIFTER KONSTEXPRESSENS KONSTPEDAGOGER

 

Tomas Woodski
070-784 45 43
tomas.woodski (at) nationalmuseum.se

 

Paula Urbano
073-663 04 41
paula.urbano (at) nationalmuseum.se

 

Anette Andersson
anette.andersson (at) nationlmuseum.se

 

Linda Bäckström
072-252 43 77
linda.backstrom (at) nationalmuseum.se

2. Träffstruktur

Träffstruktur för skolor

 

Konstexpressen omfattar sammanlagt åtta träffar på Nationalmuseum under läsåret. Varje träff börjar ca 9.20 (lite beroende på kollektivtrafiken och när klassen kommer iväg på morgonen) och pågår till 13.00. Mellan 10.30 – 11.00 är det lunch som klassen har med sig i matsäcksrummet.

 

Varje träff har ett tema som är kopplat till boken ”Pippi på konst”. Klassen får introduktionsmaterial i skolan innan träffen via mail eller upplagt på Konstexpressens hemsida (www.artike31.se/konstexpressen). Klassen får mail om introduktionsmaterialet någon vecka innan träffen. Det kan vara en kort text, en bild eller en frågeställning för att sätta igång nyfikenhet, tankar och frågor.

 

Framme på museet hänger klassen av sig ytterkläder och väskor förvaras i matsäcksrummet på bottenvåningen. Mobiler samlas ihop av Konstexpressen och förvaras i ett låst skåp. Vi börjar varje träff på museet med samling och fruktstund. Då återkopplar vi till introduktionsmaterialet, går igenom temat och berättar om dagens upplägg. Vi delar därefter upp klassen i grupper som följer med ledarna i Konstexpressen till olika aktiviteter. Vi har ett arbetspass innan lunch och ett efter lunch.

 

Vid varje träff kommer vi göra besök i någon del av museet och arbeta i Ateljéerna.

 

Din roll och ditt ansvar som lärare är att vara med din klass/grupp och aktivt följa med i arbetet under dagen. Vi i Konstexpressen leder arbetet och har ansvar för att de olika momenten genomförs. Om något barn behöver hjälp med toabesök, medicin, gå undan en stund, kontakta förälder, eller har annat behov kommer vi i första hand be dig som lärare som känner barnet att hjälpa barnet. Gemensamt försöker vi skapa tryggare rum.

 

Det kan vara svårt att genomföra ordinarie raster för skolpersonalen när klassen är på Nationalmuseet. Det brukar i allmänhet gå att komma överens om när under träffen ni som lärare och skolpedagoger kan ha en kort rast.

Muséet är stängt på måndagar för allmänheten och öppnar kl. 11.00 på övriga vardagar. Vi i Konstexpressen får hjälp av en vakt att öppna entrédörren för klassen.
För att det ska gå så smidigt som möjligt behöver ni ringa oss när ni är ca tio minuter från museet (se våra kontaktnummer under kontaktuppgifter i denna pärm).

Vi avslutar arbetet i ateljén 12.40 och har en kort gemensam samling i ett annat innan klassen åker tillbaka till skolan kl. 13.00.
Efter träffen kommer Konstexpressen skicka ett kort uppföljningsmaterial till temat.

Träffstruktur för förskolor

 

Konstexpressen omfattar sammanlagt sex träffar på Nationalmuseum och en träff på er förskola under läsåret. Varje träff börjar med att vi möter upp er på förskolan kl 9 och vi är tillbaka på förskolan kl 14.00 ca. Mellan 11.00-11:30 serverar Konstexpressen lunch i ateljén.

 

Varje träff har ett tema som är kopplat till boken ”Pippi på konst”. Förskolan får introduktionsmaterial inför träffen via mail eller upplagt på Konstexpressens hemsida (www.artike31.se/konstexpressen.) Förskolan får mail om introduktionsmaterialet någon vecka innan träffen. Det kan vara en kort text, en bild eller en frågeställning för att sätta igång nyfikenhet, tankar och frågor.

 

Framme på museet hänger barnen av sig ytterkläder i ateljén. Vi börjar varje träff med en aktivitet före lunch ett arbetspass efter lunch.

 

Vid varje träff kommer vi göra besök i någon del av museet och arbeta i Ateljéerna.

 

Din roll och ditt ansvar som pedagog är att vara med din grupp och aktivt följa med i arbetet under dagen. Vi i Konstexpressen leder arbetet och har ansvar för att de olika momenten genomförs. Om något barn behöver hjälp med toabesök, medicin, gå undan en stund, kontakta förälder, eller har annat behov kommer vi i första hand be dig som pedagog som känner barnet att hjälpa barnet. Gemensamt försöker vi skapa tryggare rum.

 

Det kan vara svårt att genomföra ordinarie raster under dagen på Nationalmuseet.

 

Vi avslutar arbetet 12.30 och har en kort gemensam samling innan vi tillsammans åker tillbaka till förskolan kl. 13.00.

 

Efter träffen kommer Konstexpressen skicka ett kort uppföljningsmaterial till temat.

1. Vad är Konstexpressen

Välkommen till Konstexpressen!

 

Målet med Konstexpressen är att deltagande förskolebarn och skolelever ska känna sig hemma på museet och få upplevelser de vill dela med andra. Vi arbetar med olika skapande metoder för att stärka språk och ordförståelse – barnen så få fler verktyg att uttrycka sina idéer och berättelser.

 

Kulturarv – både substantiv och verb

 

Ordet konst i projektets titel handlar både tavlor och föremål på museet = konst som del av vårt gemensamma kulturarv och samtidigt om konst som en väg till kunskap och ett sätt att förstå världen. I konsten hittar vi ett pedagogiskt förhållningssätt där ögat, handen och hjärnan möts. Elevernas eget aktiva skapande och möte med olika material och tekniker är löpande en del vårt sätt att arbeta – att uttrycka sina tankar och göra kulturarvet levande är målet.
Museer är platser där samhällets berättelser och minnen har samlats. Att tillsammans med förskolan och skolans pedagoger utvecklar arbetsformer där kulturarvets traderade berättelser möter dagens barn i dialog mellan då och nu är projektets hjärta och idé.

Kulturarv är som ord ett substantiv men i projektet vill vi använda det som aktivt verb = att kulturarva!

Höstterminen 2019 startar projektår II – vi ser fram mot ett spännande år tillsammans med er alla!

 

Projektledare

Anna Wennergren
anna (at) artikel31.se
073-993 24 59

 

Lena Eriksson
lena.eriksson (at) nationalmuseum.se
070-360 51 88

 

Idé och bakgrund

 

Idén till projektet Konstexpressen föddes ur ett möte mellan Nationalmuseums pedagogiska idéer och föreningen Artikel 31:s vision om alla barns rätt till kultur. Projektbeskrivning och ansökan togs fram av Anna Wennergren från Artikel 31 och Lena Eriksson från Nationalmuseum tillsammans med förskole- och skolförvaltning i Skärholmens kommun.

 

Stöd av Allmänna Arvsfonden

 

Projektet är utformat som ett treårigt pilotprojekt och kan genomföras med stöd av Allmänna arvsfonden. Det startade aktivt höstterminen 2018 och nu, hösten 2019 inleds projektår II. Projektanställda konstpedagoger arbetar tillsammans med 250 förskolebarn, grundskolelever och deras pedagoger och lärare.

Föreningen Artikel 31s logga
Allmäna arvsfondens logga
Logo Nationalmuseum

Konstexpressen

Logo Konstexpressen

Konstexpressen

 

Konstens språk bygger broar

 

Artikel31 har sedan ett drygt år tillbaka utvecklat projektet Konstexpressen i samarbete med Nationalmuseum. Målet är att stärka språkkompetens och skapa möjligheter till ökad integration. När projektet startar höstterminen 2018 omfattas förskolebarn och elever i grundskola från fem olika kommunala skolor i Skärholmen.

Läs mer här om projektet på Nationalmuseums sida.

Foto på Anna och Lena utanför Nationalmuseum